Analyse: welke impact heeft de coronacrisis op de verkoop en de omzet?

Analyse: welke impact heeft de coronacrisis op de verkoop en de omzet?

10 augustus 2020

Bijna 2 op 3 ondernemers ervaarden een negatieve impact op de omzet in de eerste 2 maanden van de corona-crisis tot 40% van de ondernemers in de periode mei-juni. Voor 1 op de 3 ondernemers was juni een goede maand voor de omzet. Vooral e-commerce en web development projecten zijn de sterkmakers bij de digitale bedrijven.

Dat blijkt uit de analyse van de FeWeb Corona Impact Barometer, een periodieke survey bij digitale agencies, freelancers en andere dienstenleveranciers om de impact van de coronacrisis te meten. In totaal namen 442 bedrijfsleiders aan de 9 onderzoeken deel, gemiddeld 50 bedrijfleiders per onderzoek. Dit onderzoek werd uitgevoerd met de steun van Sitemanager.

Vanuit de gesprekken die FeWeb voerde met digitale bedrijfsleiders (agencies, freelancers, digital services) in de FeWeb Experience Labs "Digital Agencies" en de FeWeb Corona Webinars, werden de vragenlijsten verder uitgebouwd en de resultaten gekaderd. Zo biedt FeWeb een benchmark voor de evolutie op het vlak van verkoop & omzet, de bedrijfsvoering en kijken we ook vooruit via forecasts. Dit onderzoek werd uitgevoerd met de steun van Sitemanager.

In dit artikel gaan we dieper in op de impact op de verkoop en de omzet. Hiervoor onderzochten we de sales pipeline en de korte termijn omzetevolutie.

Dat de lockdown van maart-april een serieuze impact zou hebben op de sales pipeline en de omzet was voorspelbaar. Om dit te objectiveren, vroegen we de digitale dienstverleners naar de evolutie van de sales meetings van de afgelopen en de komende periode, alsook naar de evolutie van de verzonden en goedgekeurde offertes. De survey vroeg ook naar de evolutie van de omzet in de afgelopen periode (eerst wekelijks daarna maandelijks).

Sales meetings stijgen lichtjes vanaf mei

In de eerste weken van de lockdown bevestigden bijna 80% van de ondervraagde bedrijfsleider een daling tot sterke daling van het aantal sales contacten en meetings. Na de lockdown daalde dit percentage net onder de 50%. Elke crisis biedt ook opportuniteiten: sommige bedrijven (vooral die met een e-commerce focus) kenden alsnog een stijging van het aantal sales contacten en goedgekeurde offertes.

Eenzelfde trend merken we voor de sales meetings en contacten die gepland worden. 

Meer nieuwe projecten voor 1 op 3 digitale dienstverleners in post-lockdownperiode 

De evolutie van het aantal verzonden offertes kent een gelijkaardige trend: 75% van de bedrijven bevestigt een daling tot sterke daling in de periode maart-april, om vanaf mei naar 40% te evolueren. 45% van de bedrijven kenden in mei een sterke stijging van het aantal verzonden offertes, hetgeen in juni terugliep naar 26%.

Diezelfde trend herkennen we ook in de goedgekeurde offertes: tot 65% minder goedgekeurde offertes in maart-april om te dalen naar 40%. In mei en juni kenden 30% van de dienstverleners een stijging van het aantal goedgekeurde offertes.  

1 op de 3 ondernemers boeken een hogere omzet in juni

Bijna 2 op 3 ondernemers ervaarden een negatieve impact op de omzet in de eerste 2 maanden van de corona-crisis tot 40% van de ondernemers in de periode mei-juni. Voor 1 op de 3 ondernemers was juni een goede maand voor de omzet.

Op omzetvlak was het voor gemiddeld 1 op de 3 ondernemers "business as usual" tussen maart en juli. Dit heeft vermoedelijk te maken met engagementen voor lopende projecten waarbij het niet uitgesloten is dat er alsnog een negatieve impact op langere termijn waarneembaar zal zijn. De sector kent traditioneel een jaarlijkse stijging in de omzet waarbij een status quo als achteruitgang geïnterpreteerd kan worden.

E-commerce en web development projecten blijken de sterkmakers

Ofschoon 1 op 3 bedrijven geen stijging in het aantal projecten optekende, geven 2 op de 3 deelnemers aan dat bepaalde categorieën toch opgang maken in de post-lockdown periode. Logisch dat e-commerce projecten in de stijgende lijn zitten, maar toch enigszins verrassend dat de ontwikkeling van websites mee profiteerde van de digitale trend. Mogelijk gaat het om projecten waarvan de goedkeuring door de coronacrisis enkele weken uitgesteld werd. 

Na de eerste schok van de crisis investeerden bedrijven volop in hun digitale strategie, zo blijkt uit de cijfers van juni. In die eerste maanden zat support & customer service nog in een groeifase om in juni weg te vallen. 

Lees ook:

Labels:

Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten