Intro

Digitale Kampioenen maken het verschil 

Als bedrijfsleiders één les moeten trekken uit deze coronacrisis, dan toch dat ondernemingen met een digitale strategie duidelijk beter gewapend zijn om te overleven en zelfs te groeien. Hun beslissing om in digitaal te investeren, maakt van hen vandaag Digitale Kampioenen.

Om dit te bewijzen, interviewt FeWeb - de beroepsorganisatie van de digitale sector - ondernemers uit verschillende sectoren over hun digitaal succes tijdens de laatste maanden. Het platform DigitalChamps.be brengt hun verhaal en geeft extra inspiratie via een cases gallery.

Ondernemers die hun digitale strategie op orde hadden vóór het uitbreken van de corona crisis, plooiden vlot terug op hun webshop en online communicatie. Zowel grote als kleine bedrijven benutten hun digitale kennis en ervaring om hun omzet te beschermen of zelfs te doen toenemen.  

De webshop als rots in de branding

‘Digitale transformatie’ klinkt erg complex, duur en intensief, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Elk bedrijf kan in kleine stappen digitaal succes boeken. Zo transformeerde het kopie- en drukbedrijf X-Center uit Brugge zich van B2B naar B2C in amper 2 weken tijd.

“Door de sluiting van scholen, zorginstellingen en bedrijven, viel ook onze bedrijfsactiviteit stil. Dit moment grepen we aan om ons verouderd B2B-klantenportaal te herdenken en uit te testen op een webshop gericht aan studenten,” aldus zaakvoerder Jasper Govaerts. “Met Studentendrukker.be bieden we een oplossing voor studenten en scholieren om hun digitale cursussen te laten drukken en kunnen we deze ontwikkeling gebruiken om ons nieuw B2B- bestelplatform op te bouwen”. 

Wisselwerking tussen online en offline

Dat e-commerce een extra kanaal is dat ondersteunend werkt voor de verkoop in de winkel en omgekeerd, daar kan Christophe Verbeke, zaakvoerder van de Gentse cadeau- en designwinkel PIET Moodshop over mee spreken.

“Klanten kunnen al meer dan 10 jaar terecht op onze webshop. Ze gebruiken onze online cadeauzoeker om het geschikte geschenk te vinden en komen dan naar de winkel of bestellen online. Ik schat dat deze wisselwerking tussen winkel en webshop instaat voor zo’n 30% van mijn omzet.”

De voordelen overtuigen de eindklant

De eindklant kan maar online bediend worden als de schakels ervoor eveneens digitaal mee zijn. Zo garandeert het dak- en gevelbedrijf Defrancq maatwerk van op de werf. De aannemer of de dak- en gevelspecialist kan niet alleen het ganse assortiment via de webshop raadplegen maar ook foto’s en afmetingen via Whatsapp doorsturen naar hun filiaal naar keuze. Defrancq ontwikkelde hiervoor een systeem om een prijs op maat van de klant te berekenen en werkte een snel productieproces uit voor de bestellingen op maat.

“Om deze klantenervaring te realiseren, hebben we iedereen betrokken: van de winkelbediendes tot het management, maar ook de vertegenwoordigers op de baan en de klanten,” weet Madlen Aslanyan, marketing manager van Defrancq.

Succes door de juiste mix 

Een webshop, website of applicatie op zich garandeert nog geen succes. Een digitale strategie geeft een antwoord op de juiste vragen en vertaalt zich in technische platformen, content met toegevoegde waarde en communicatie aangepast aan de juiste doelgroep. 

Wijnhandelaar Jean Paul Remon van Vinesse getuigt: “Tot de coronacrisis bedienden we vooral buitenlandse klanten die op zoek zijn naar de betere wijnen. Nu heeft de Belg e-commerce ontdekt: ons quarantaine-pakket dat we via Facebook en Instagram lanceerden, zorgde voor extra omzet en nieuwe klanten. Ik ben er van overtuigd dat de Belgen online gaan blijven kopen, ook na de crisis.” 

Efficiëntie verbeteren door automatisering

Tijdrovende administratie die nodig is om een dienst te leveren, kan sneller en efficiënter door het proces te herdenken en te automatiseren. Daarbovenop leidt de verzamelde data tot extra inzichten. Daarover kan Mederi getuigen: door het ontwikkelen van een applicatie op maat van de thuisverpleger levert dit heel wat tijdwinst op en kan de zorgverlener zich volop richten op zijn of haar kerntaken.

Word Digital Champ

De komende maanden blijven onzeker: durven klanten naar de winkel komen? Gaan klanten aankopen of investeringen uitstellen door een gebrek aan contact met de verkoper? Wat met een nieuwe lockdown in het najaar?

Digitaal mature bedrijven behouden of verhogen hun digitale investeringen om hun voorsprong om te zetten in groei. Zij zijn de Digitale Kampioenen. Voor de andere bedrijven is het nog niet te laat om te starten met die digitale strategie en digitale transformatie. Om hen te inspireren verzamelde FeWeb op de website DigitalChamps.be getuigenissen en cases, een starters toolbox en een digitale bedrijvenzoeker.

Meer dan 500 professionele digitale agencies, webstudio’s en freelancers, verenigd in de digitale beroepsorganisatie FeWeb, beschikken over de juiste expertise om elke onderneming op weg naar digitaal succes te helpen. Deze bedrijven garanderen een kwaliteitsgedreven en transparante relatie zoals vastgelegd in de gedragscode van de sector.  

> terug naar de homepage

Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten