Oproep: akkoord met deze Social Influencer aanbevelingen?

Oproep: akkoord met deze Social Influencer aanbevelingen?

29 juni 2018

Na protest van de digitale community op de lancering van nogal verregaande Social Influencer Marketing Guidelines door de FOD Economie, organiseerde de Minister voor Consumentenzaken Kris Peeters overleg tussen de Economische Inspectie en de reclamesector. Dit overleg resulteerde in een kleine opening om te komen tot gezamenlijke aanbevelingen over Social Influencer Marketing. Waarom dit belangrijk is voor onze digitale agencies en social influencers lees je in dit artikel.

De Economische Inspectie viseert met de Social Influencer Guidelines die ze heeft uitgebracht (en weer ingetrokken) vooral de digitale agencies en de social influencers, zo bleek uit het overleg dat FeWeb samen met de reclamesector voerde. Wanneer deze Guidelines gevolgd worden, dan riskeert de social influencer, het agency of het merk geen overtreding te hebben begaan op de wetgeving inzake reclame.

FeWeb en de reclamesector (waaronder de verenigingen aangesloten bij de Raad voor de Reclame) protesteerden tegen het gebrek aan overleg bij het ontwikkelen van deze Guidelines én tegen de inhoud ervan. Vooral omdat inhoudelijk de academische wereld, de reclamesector en de overheid grotendeels overeenkomen wat de basisprincipes betreft. 

Social Influencers die met merken werken zijn niet steeds op de hoogte van de wetgeving en de reclameregels. Digitale agencies die met social influencers in zee gaan hebben hier ook een opdracht om de social influencer te briefen over deze beperkingen.

Wat doet FeWeb?

Omdat zowel de social influencers als de digitale agencies deel uitmaken van FeWeb, ontwikkelde FeWeb samen met Influo een  startdocument dat we aan de andere stakeholders (merken, media, overheid) willen voorleggen. Dit document legt het verschil uit tussen vrije meningsuiting en reclame, beschrijft enkele regels waaraan social media posts die reclame zijn moeten voldoen en verduidelijkt dit aan de hand van diverse scenario's. 

Oproep: ben je een social influencer of een digital agency dat aan Social Influencer Marketing doet?

Geef dan nu je mening over deze aanbevelingen! Vraag het document aan.

Bedoeling is om samen met de reclamesector deze aanbevelingen te finaliseren tegen einde juli om ze over te maken aan het kabinet van Minister Peeters. Zo hopen we de Guidelines van de Economsche Inspectie in de juiste richting te krijgen. 

Daarnaast werken we aan een typecontract tussen het agency en derden dat ook door social influencers gebruikt kan worden. Op die manier bieden we beide partijen rechtszekerheid aan. 

Tot slot zal FeWeb de sector informeren en begeleiden via opleidingen.

Labels:

© FeWeb 2018
Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten