Digitalisering creëert kansen om snel te schakelen
35 jaar geleden startte Jasper Govaerts' vader een winkel voor druk- en kopiewerk met focus op scholen, zorginstellingen en bedrijven. Door de plotse terugval door de coronacrisis startte Jasper met een B2C-webshop gericht aan studenten. Deze digitale investering werpt meteen zijn vruchten af én is de basis om het verouderde B2B-bestelplatform te vervangen. FeWeb spreekt met Jasper over zijn digitale strategie.
De situatie
X-Center verzorgt druk- en kopiewerk voor kleine en grote klanten. Via een digitaal platform worden alle scholen in de ruime regio op maat bediend voor hun drukwerk zoals presentaties en cursussen voor de leerlingen. Alle bestellingen komen via het platform binnen en worden digitaal opgevolgd tot en met levering en facturatie.
De uitdaging
Een virus gooit roet in het eten, alle scholen gaan dicht en in één klap valt een groot deel van de omzet van X-Center weg. Studenten en scholieren zitten thuis en ontvangen al hun lesmateriaal digitaal. Maar studeren gaat nu éénmaal beter op papier. Cursussen worden nog steeds afgedrukt, maar niet langer centraal geregeld door de scholen. Opdracht voor X-Center: zo snel mogelijk rechtstreeks de studenten bereiken.
De oplossing
Het bestaande digitaal platform met een B2B opzet werd uitgebreid met een nieuw luik B2C gericht rechtstreeks naar de scholier en student. Een specifieke branding, een apart kanaal, gerichte campagnes en www.studentendrukker.be is geboren.
Resultaat
X-Center heeft al jaren geleden het belang van digitaal ontdekt en dit gebruikt om extra dienstverlening te leveren aan de klanten. Dit vertaalt zich in een USP die de concurrenten niet hebben. Door die digitale reflex en het bestaand digitaal platform is het nieuwe project ‘studentendrukker’ heel snel gelanceerd kunnen worden. Van idee over concept tot online applicatie, in 4 weken was alles rond.