Iedereen een webshop ? Eerst een plan, dan een platform!

Iedereen een webshop ? Eerst een plan, dan een platform!

dinsdag 16 juni 2020

Reactie van FeWeb op de lancering van ElkeZaakOnline.be door bpost

FeWeb, de beroepsvereniging van de digitale bedrijven, verwelkomt elk initiatief om bedrijven te laten proeven van het online ondernemen. Maar het snel opzetten van een webshop garandeert geen e-commerce succes.

Elke webshop heeft recht op een business plan, een digitale strategie en een professionele uitvoering. Een digitale professional helpt KMO’s om online succes te boeken. 

Met het platform ElkeZaakOnline.be zet bpost zijn eerste stappen in de digitale wereld. Voor het opzetten van een eenvoudige webshop heeft de starter nu een ruime keuze uit gelijkaardige diensten van Gouden Gids, Telenet, Proximus en vele andere binnen- en buitenlandse spelers.

De federatie van digitale bedrijven (FeWeb) verwelkomt bpost in de digitale sector, maar waarschuwt de ondernemer die de eerste stappen zet in e-commerce: de uitdaging ligt niet in het opzetten van een webshop maar wel in het behalen van succes. De organisatie ziet vele e-commerce projecten falen door een gebrek aan een plan, inzicht en kennis.

Starten in e-commerce doe je niet met een blinddoek aan

Vele startende webshopondernemers beschikken over een uitstekende kennis van hun producten en sector, maar proberen hun gebrek aan digitale kennis op te vangen met een tool. De weg naar succes leg je echter niet af met een blinddoek aan.    

Elke onderneming start met een business plan. Dat verplicht de ondernemer na te denken over zijn/haar propositie, de aangeboden producten en diensten, de directe en indirecte concurrenten, de precieze doelgroep, de investeringen, etc. Dat geldt ook voor e-commerce.

“Het toenemende aanbod om bedrijven te laten proeven van digitaal ondernemen kunnen we enkel toejuichen vanuit FeWeb. Maar zoals in elke sector geldt ook hier: bezint eer ge begint !”

Peter Ryckaert, voorzitter FeWeb

De keuze van een platform of technologie maakt men in functie van het business plan en niet andersom. Elke technologie heeft zijn voor- en nadelen. Voor sommige kleine projecten kan het opzetten van een webshop via een ‘one-stop-shop’ een goedkope oplossing zijn. Toch blijft het nodig om een wel overdacht bedrijfsplan op te stellen en na te gaan hoe je achteraf je klanten- en verkoopgegevens nog uit het platform kan halen. En dient er nog steeds budget voorzien te worden om bezoekers naar de webshop te trekken en ze om te zetten naar kopers.

Digitale Kampioenen wijzen de weg

KMO’s die hun digitale ambities in succes kunnen omzetten, noemen we Digitale Kampioenen. Zij investeren in hun digitale strategie zonder blinddoek aan. Een kampioen wint echter nooit alleen. Hij of zij laat zich omringen met experten waarop ie kan vertrouwen.

Meer dan 500 professionele digitale agencies, webstudio’s en freelancers, verenigd in de digitale beroepsorganisatie FeWeb, beschikken over de juiste expertise om elke onderneming op weg naar digitaal succes te helpen. Deze bedrijven garanderen een kwaliteitsgedreven en transparante relatie zoals vastgelegd in de gedragscode van de sector.  

Om KMO’s te inspireren verzamelde FeWeb op de website DigitalChamps.be getuigenissen van ondernemers over hun digitale aanpak, cases uit diverse sectoren, een starters toolbox in samenwerking met Unizo en een digitale bedrijvenzoeker om de juiste partner te kiezen.

www.digitalchamps.be

Labels:

Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten