Doelgericht en privacyvriendelijk tracken via Google Tag Manager (NL)
Bezoekers doen heel wat interessante acties op je website. Met analytics- en advertisingtools kun je die acties analyseren. Google Tag Manager helpt je om die data een pak eenvoudiger en slimmer te verzamelen.
Tijdens deze opleidingsdag duik je diep in de wereld van tracking, daar waar marketing en IT elkaar kruisen. Je leert hoe je die twee werelden met elkaar verbindt, zodat data niet alleen juist is, maar ook écht iets oplevert.
Doelgericht en netjes tracken is daarbij essentieel. Je krijgt een overzichtelijke werkwijze van hoe je dat aanpakt en welke overwegingen je vanuit strategisch niveau moet maken. We werken daarbij met een template van een meetplan zodat je meteen aan de slag kan.
Je leert daarbij ook hoe je AI inzet om vlot code te laten schrijven voor meer geavanceerde analyses.
Tenslotte gaan we ook aan de slag met cookie consent. Je leert hoe je cookiebanners correct laat communicen met je tools en hoe je Consent Mode opzet via enkele toonaangevende tools.
Ga je na de opleiding aan de slag, maar bots je nog op vragen? Geen probleem: met een Q&A sessie enkele weken na de opleiding krijg je meteen een antwoord op je vragen.
Dit leer je in deze Academy:
- Welke mogelijkheden je hebt om acties op je website te capteren
- Hoe je tracking instelt die inspeelt op de noden, beschikbare budget en wensen van je opdrachtgever
- Hoe je die acties doorstuurt naar verschillende tools, zoals Google Analytics en de grootste advertisingplatformen
- Wat een meetplan is, en hoe je het inzet om je proces vlotter en minder foutgevoelig te laten verlopen
- Hoe je privacyvriendelijk trackt en consent mode instelt
Tijdens deze opleiding ga je aan de slag met concrete cases en praktijkoefeningen.
Programma
Google Tag Manager basics
- Hoe capteer je acties van je bezoeker in een trigger?
- Welke standaardvariabelen kan je daarvoor gebruiken?
- Hoe stel je tags in om te communiceren met Google Analytics?
Conversietracking voor advertising
- Google Ads
- Meta Ads
- LinkedIn Ads
Triggers en variabelen - advanced
- Variabelen en custom dimensions in Google Analytics
- Ecommerce tracking
- Case studies: 5 manieren om forms te tracken
Structuur en werkwijze
- Hoe bepaal je welke meetpunten je instelt?
- Hoe zorg je voor een gestroomlijnde samenwerking tussen marketing en development?
- Hoe documenteer je de opzet in een meetplan? (inclusief meetplan template)
- Welke naming convention gebruik je om je events, tags, triggers en custom dimensions overzichtelijk te houden?
Voor wie?
- Digitale marketeers
- Developers
- Website & product owners
- Marketing & communicatie verantwoordelijken
Over de docent
Tijs Van Autreve is actief als digital marketeer sinds 2016. In 2018 startte hij als lesgever, waar hij zijn kennis en ervaringen deelt in Analytics, Google Ads en SEO. Dat doet hij via opleidingen bij agencies, bedrijven en sinds 2021 ook met studenten in het postgraduaat Digital & AI Marketing aan de Arteveldehogeschool.
Hij deelt daarbij vanuit zijn ervaring in-house, binnen een digitaal marketing agency en als freelancer. Daar werkte hij voor KMO’s en grotere bedrijven zoals Wit-Gele Kruis, de Belgische Voetbalbond (KBVB), Securex, Reynaers Aluminium, Aveve, Spotto en Bostoen. Zo brengt hij de nodige praktijkervaring in verschillende sectoren mee, zowel inhoudelijk als op het gebied van externe samenwerkingen.