De webshop als wegwerpproduct? Handelaars, word wakker!

De webshop als wegwerpproduct? Handelaars, word wakker!

25 november 2020

70% van de Vlaamse handelaars zien hun nieuwe webshop als een tijdelijke coronamaatregel en niet als een belangrijk onderdeel van hun toekomstplannen, volgens een onderzoek van de UAntwerpen. "De webshop is geen wegwerpproduct, maar wel een mogelijk onderdeel van je overlevings- én je toekomststrategie," aldus Patrick Marck, directeur van FeWeb.

De webshop als een tijdelijke coronamaatregel

Hoewel door de webshop gemiddeld zo’n 20% van de omzet behouden kon worden, ziet bijna 70% de webwinkel niet als een belangrijk deel van hun toekomstplannen.

Vandaar dat de kosten van digitalisering en levering niet worden doorgerekend naar de klant. Ook liet slechts een kwart zich professioneel bijstaan bij het opzetten van hun onlineverkoopkanaal. Ze knutselden het met andere woorden zelf in elkaar.

Dat blijkt uit een onderzoek van de UAntwerpen, verschenen in een artikel op Retail Detail.

'Gratis webshops' devaloriseren het beroep

Neem daar nog de vele snelle 'gratis' webshop promoties van post- en telecomoperatoren bij en je begrijpt het meteen. Deze gratis-initiatieven dragen niet bij tot de valorisering van de digitale transformatie van de klant, noch van het beroep van de digitale professional.

Vele handelaars zien hun webshop nu als een wegwerpproduct en niet als een opstap naar een future proof bedrijfsstrategie. Een digitale strategie om deze crisis te overleven én de digital wave die als tsunami na de eerste schokgolven over ons heen komt.

Oproep aan de handelaars: word wakker!

Een webshop is geen wegwerpproduct of tijdelijke coronamaatregel. Voor de handelaars die door de coronacrisis in de digitale wereld beland zijn, is deze webshop een eerste stap in de digitale transformatie. Want 1 ding is zeker: de klanten omarmen e-commerce massaal en dat zal ook na de lockdown zo blijven. De vraag is enkel of de klant verplicht wordt in het buitenland te kopen of bij de vertrouwde Belgische handelaars. 

Daarom deze oproep aan alle handelaars en kmo's:

  • gebruik de lockdown om je (digitale) strategie in kaart te brengen
  • neem nu de tijd om digitale kennis te vergaren
  • leer nu uit je digitale ervaringen om vandaag én morgen te oogsten  

FeWeb biedt inspiratie en hulp

Als beroepsorganisatie van de digitale creatieve sector, werkt FeWeb op 2 sporen:

  1. handelaars & kmo's inspireren en opleiden via de Digital Champs campagne, de FeWeb Awards en cases gallery, de digitale postgraduaten i.s.m. hogescholen, de Bedrijvenzoeker, etc
  2. digitale professionals inspireren en opleiden via de FeWeb MeetUps, de Academy, de eXperience Labs, het SummerEvent, etc

Doe beroep op een digitale professional

Digitale creatieve partners op vlak van webbuilding, e-commerce en digitale marketing zoals webbureau's, digitale agencies, digitale freelancers respecteren als lid de FeWeb-gedragscode. Dat biedt de klant de garantie op een duurzame en transparante relatie bovenop de kwaliteit van een digitale professional. Een relatie waarbij je als klant ook digitale vaardigheden leert en je zelf klaarstoomt voor je digitale toekomst.

Je vindt je digitale match in de Bedrijvenzoeker.

Tags:

Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten