Berichten over social influencing

  1. ContentCreatorsProtocol_Website_article_300x200.png

    Twee BV's en drie influencers ontvingen op 30 november 2023 een waarschuwing van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) omdat hun commerciële posts niet als dusdanig herkenbaar zijn als reclame. Wat opvalt is dat de VRM enkel het woord 'reclame' of 'advertentie' aan het begin van de post erkent als 'duidelijk als dusdanig herkenbaar'. De VRM veroordeelt ook influencers die 'betaald partnerschap' aangevinkt hebben en de aanduiding verder in de post vermeld hebben (en dus niet in het begin). Ook andere woorden zoals 'gifted' en 'ad' worden als onvoldoende beschouwd. 

    Lees meer over "Opnieuw krijgen 5 influencers een waarschuwing van de VRM"

    Tags:

  2. Influencer-marketing-20200324111403653.jpg

    Het Franse parlement wil met deze wet "oplichting en misstanden van influencers op sociale media" aanpakken. Naast een brede definitie van het beroep van influencers en stelt de wet ook regels op voor hun gedrag, met name met betrekking tot reclame. Een Commerciële Influencer Brigade moet de praktijken te reguleren. Gelijktijdig brengt de regering een gids uit met de rechten en plichten van influencers, waarin goede praktijken worden uiteengezet. Deze acties zijn er gekomen door mistoestanden door malafiede influencers in de gezondheids- en financiële sector.

    Lees meer over "Deze nieuwe regels treden nu in werking in Frankrijk"

    Tags:

  3. smi_23_paars.jpg.webp

    41% van de Belgen die influencers, content creators of celebrities volgen werd ertoe aangezet om meer informatie op te zoeken over een merk, 33% begon een merk te volgen via sociale media en 28% deed zelfs een aankoop. Dat zijn enkele van de resultaten van de Social Media & Influencer Barometer van Artevelde Hogeschool en Comeos. Influencers hebben een belangrijke commerciële impact en zorgen voor een gezondere levensstijl. Content creators genieten van een meer authentieke connotatie bij de doelgroep dan influencers. 

    Lees meer over "De take-aways van de SMI Barometer 2023"

    Tags:

  4. SMIBarometer2023_Website_Event_Small_804x528.png

    Een kwart van de Belgen tussen 16 en 39 jaar die influencers, content creators of celebrities volgen op sociale media, kocht de voorbije drie maanden iets door hun toedoen. Die influencers hebben niet enkel een belangrijke commerciële impact, ze zorgen voor een gezondere levensstijl. Dat blijkt uit onderzoek van Arteveldehogeschool en handelsfederatie Comeos bij 5.663 Belgen tussen 16 en 39 jaar.

    Lees meer over "Influencers kunnen zorgen voor gezondere levensstijl"

    Tags:

  5. InfluencerFAQ_Home_Website_article_300x200.png

    Influencers zitten met heel wat vragen over ondernemerschap, het toepassen van de reclame-regels, het al dan niet reageren op kwetsende reacties en zo meer. Minster voor Media Benjamin Dalle lanceerde hiervoor de InfluencerFAQ. Een website die antwoorden biedt en doorverwijst naar organisaties die kunnen helpen. Ook het Content Creators Platform van FeWeb werkte mee aan dit project.  

    Lees meer over "InfluencerFAQ biedt hulplijn voor influencers"

    Tags:

  6. CCP_Missie_Newsletter_440x320.png

    Content Creators en influencers zijn digitale professionals die vandaag niet betrokken worden bij het reguleren van hun beroep. Zij hebben geen representatieve stem in het debat maar worden wel individueel gebruikt om wetgeving mogelijk te maken. Het beroep professionaliseren en deze digitale professionals een stem geven, is dan ook de missie van het Content Creators Platform.

    Lees meer over "Stuurgroep bepaalt missie Content Creators Platform"

    Tags:

  7. MeetUp_06032023_Website_article_300x200.png

    Kinderen die in stories van mom & dadfluencers betrokken worden, kidfluencers en minderjarige influencers en content creators mogen niet zomaar 'werken'. Zij moeten de regels voor kinderarbeid volgen, maar die zijn onvoldoende aangepast aan de digitale realiteit. In deze video van de MeetUp van 6 maart 2023 licht parlementslid Leen Dierick haar wetsvoorstel toe en geven Isha Upadhyaya en Bart Van den Brande van Sirius Legal een helder overzicht van de regels in het buitenland. 

    Lees meer over "Video: de nieuwe regels voor minderjarige influencers"

    Tags:

  8. ContentCreatorsPlatform_1920_1080.png

    Na het protest van enkele bekende influencers zoals Acid en Average Rob op het verplicht vermelden van hun adres in hun sociale media accounts is er nu een oplossing. Influencers en content creators kunnen hun adres plaatsen bij FeWeb, de beroepsvereniging van digitale professionals, agencies en dienstverleners. Zo vermijden ze de boetes van de Economische Inspectie die in 2022 controles opstartte. De oplossing kwam er na overleg met de toenmalige Staatssecretaris voor Consumentenzaken en de Minister van Economie.

    Lees meer over "FeWeb lanceert adresoplossing voor influencers en content creators"

    Tags:

  9. Influencer_Aanbevelingen_Website_article_300x200.png

    De eerste versie van de Aanbevelingen dateert van 2018 maar ondertussen is het influencer marketing vakgebied heel wat veranderd. Dat bleek ook uit de SMI Barometer over hoe jongeren omgaan met de boodschappen van influencers. Zo speelt de authenticiteit en de transparantie een grotere rol. Ook op juridisch vlak schept een Europese Richtlijn een kader voor commerciële video's op platformen. De nieuwe aanbevelingen van FeWeb en het Communicatie Centrum spelen hierop in.

    Lees meer over "Nieuwe Influencer Marketing Aanbevelingen van FeWeb en het Communicatie Centrum"

    Tags:

  10. SMIBarometer2022_Website_article_300x200.png

    Het is vooral de authenticiteit en de selectiviteit in influencer marketing dat de jongeren appreciëren, terwijl ze wel degelijk bewust zijn van het commerciële karakter. Dat blijkt uit de SMI Barometer 2022. Arteveldehogeschool en Comeos onderzoeken jaarlijks de adoptie, het gebruik en de evaluatie van social media en influencer marketing bij Belgische jongeren.

    Lees meer over "SMI Barometer: 87% van de jongeren volgt social influencers"

    Tags:

Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten