BeCommerce bevestigt: meer online aankopen in 2020, maar 18% minder omzet

BeCommerce bevestigt: meer online aankopen in 2020, maar 18% minder omzet

7 januari 2021

Dat 2020 het jaar van de e-commerce boost was voor België, dat stond in de sterren geschreven. De cijfers van de BeCommerce Market Monitor bevestigen dit ook. Maar 2020 blijft ook een crisisjaar waarbij ondermeer de evenementen- en reissector hun omzet als sneeuw voor de zon zagen smelten tot een absoluut dieptepunt. Ook dat heeft een effect op de e-commerce cijfers.

Het coronajaar 2020 gaf een enorme boost aan de aankoop van producten online en dat niet enkel in periodes van lockdown. Ook tijdens de versoepelingen in de zomermaanden, toen zowel de horeca als de winkels open waren, hield de groei stand en werd een derde meer producten online gekocht ten opzichte van het jaar voordien, dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de BeCommerce Market Monitor. “Corona heeft eindelijk de Belgische ondernemers de voordelen van e-commerce doen inzien. Samen met de consument effenen ze definitief het pad naar een meer mature e-commercemarkt”, zegt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.

Belg spendeerde tijdens coronacrisis een derde meer aan producten online

De coronacrisis heeft het afgelopen jaar een enorme boost gegeven aan de aankoop van producten online. We kochten met zijn allen maar liefst een derde meer ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, dat blijkt uit de derde kwartaalcijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek uitgevoerd door GfK in opdracht van BeCommerce met de steun van PostNL en de Nationale Loterij. Opvallend is dat de groei van de aankoop in producten niet enkel in periodes van lockdown, maar ook tijdens de periodes van versoepelingen even groot is. Waar in de eerste 9 maanden van 2019 producten werden gekocht voor 3,7 miljard euro, was dat nu voor 4,9 miljard euro. Voornamelijk de categorie kleding is enorm gegroeid tijdens de coronacrisis en staat zelfs op de eerste plaats in de productcategorieën.

“Dit onderzoek toont voor het eerst duidelijk aan dat ook na de lockdown de sterke groei van e-commerce - die door de corona-epidemie is ingezet - verder bestendigd wordt bij versoepelingen van de maatregelen”, ziet Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “Online is geen tijdelijke noodzaak meer omdat winkels gesloten zijn, maar een bewuste keuze voor het gemak van levering aan huis, tijdsbesparing en de lage prijzen.”

Gemiddelde aankoop online kost 61,10 euro

In 2020 hebben ook steeds meer Belgen de weg gevonden naar de online handel. De BeCommerce Market Monitor noteerde 8.048.009 Belgen die online gewinkeld hebben. Het bedrag gespendeerd aan deze online aankopen van producten is bovendien ook gegroeid en dit met 8%. Daarmee kwam de gemiddelde bestelling tijdens de zomermaanden neer op een uitgave van 61,10 euro.

“Tijdens de eerste lockdown zagen we een opvallende stijging in de categorie ‘computer & accessoires’: de consument heeft zich in de eerste golf duidelijk voorzien op vlak van thuiswerk”, ziet Sofie Geeroms. “Met de heropening van de winkels zijn die aankopen gedaald maar toch nog steeds substantieel hoger vergeleken met vorig jaar. Nu zijn het andere categorieën die standvastig de topposities vasthouden, waaronder kleding, shoes & personal lifestyle en media & entertainment. We merken echt dat kleding en shoes en personal lifestyle een enorme boost hebben gekregen, ondanks de heropening van de winkels. Deze categorieën zijn met de helft gegroeid ten opzichte van 2019.”

Door zware klappen in reis- en evenementensector scoort Belgische e-commerce 18% slechter dan vorig jaar

E-commerce bestaat niet alleen uit de aankoop van producten online. Diensten zoals reizen, verzekeringen en tickets voor attracties en evenementen vormen normaal en van oudsher gezien het belangrijkste deel van de koek. Binnen de dienstensector heeft de coronacrisis echter een zware impact gehad. Slechts 25% van alle bestedingen online gingen naar diensten. In 2019 was dit nog meer dan de helft. Dat de dienstensector online op deze manier lijkt te imploderen, is vooral te wijten aan de reis- en evenementensector die sinds het begin van de coronacrisis nog steeds stil lijkt te liggen.2021_01_05 purchase vs. spent.jpg

“Ook in de totalen, die BeCommerce optekent in zijn Market Monitor, van producten én diensten, zien we voor het derde kwartaal van 2020 dus een daling in de consumentenbestedingen. Tijdens de zomermaanden lagen de uitgaven 18% lager dan vorig jaar. In totaal bracht dit de e-commerce op 2,2 miljard aan online uitgaven", ziet Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “We hebben er echter het volste vertrouwen in dat de reis- en evementensectoren er snel terug bovenop zullen komen nu de vaccinaties van start zijn gegaan. De consument heeft ontzettend veel zin om terug te reizen, en om optredens en festivals bij te wonen."

Smartphone en Bancontact winnen aan populariteit

De smartphone wordt steeds populairder als betaalmiddel tijdens het online shoppen, dit voornamelijk ten koste van de laptop: 1 op 3 heeft minstens een aankoop gedaan met de smartphone. Toch worden nog steeds de helft van de uitgaven online met de laptop gedaan.

Tot slot gebeurde in het derde kwartaal ook 43% van de aankopen via Bancontact online, het betaalmiddel bevestigt hiermee zijn nummer 1 positie. De kredietkaart staat op de tweede plaats en werd gebruikt voor 25% van de aankopen online. PayPal is met 17% van de aankopen online goed voor een derde plaats in de meest populaire betaalmiddelen.

“Bancontact online staat daarmee voor het eerst op de eerste plaats en dus niet langer de kredietkaart. Uit de resultaten kunnen we echter wel ook concluderen dat de kredietkaart vaker gebruikt wordt voor grotere aankopen. Vermoedelijk zal de kredietkaart dus ook terug zijn plaats herwinnen aan de top wanneer er terug meer reizen en evenementen online gekocht zullen worden”, concludeert Sofie Geeroms.

Bron: BeCommerce

Tags:

Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten