Nieuwsberichten

  1. Ecommerce_Newslettervisual_440x320.png

    Het aantal Belgische webshops stagneert in 2022 op zo'n 57 000 online winkels, maar in volume groeit de markt met 17,86%. Die groei zit hem vooral bij de kleinere webshops waarvan er 20% hun omzet zagen stijgen boven 1 miljoen euro. In totaal gebeurden er 165 miljoen transacties, goed voor 13,8 miljard euro aan omzet. Dat blijkt uit de E-Commerce Barometer & Market Monitor 2022 van BeCommerce/Safeshops.

    Lees meer over "Kleinere webshops maken grote sprongen"

    Tags:

  2. InfluencerMarketingGirl_Website_article_300x200.png

    In navolging van de Franse influencer-wet ijvert het Belgische parlementslid Vanessa Matz (Les Engagés) voor een Belgische influencer-wet. Haar wetsvoorstel heeft de bedoeling om influencers te controleren, consumenten te beschermen en platformen verantwoordelijk te maken. FeWeb stelt zich echter de vraag of dit wetsvoorstel iets regelt wat nog niet in de Belgische wetgeving staat. Een eerste analyse.

    Lees meer over "Op naar een Belgische influencer-wet?"

    Tags:

  3. AI_Website_article_300x200.png

    Het Europees Parlement keurde de AI Verordening goed. Al is de kans groot dat deze tekst door de Raad van Ministers en de Europese Commissie nog afgezwakt wordt, deze regels zouden dan ten vroegste in 2024 in werking treden. 

    Lees meer over "Wat je moet weten over de AI Act"

    Tags:

  4. Ecommerce_Website_article_300x200.png

    9 op 10 Belgen tussen 18 en 70 kocht het afgelopen jaar minstens 1 maal iets online. Dat toont een bevraging bij 2000 Belgen naar hun e-commerce gedrag van Ipsos, in opdracht van handelsfederatie Comeos. De Belg is hierbij honkvast. Wanneer hij een bepaald product online wil aankopen geeft 33% aan 1 vaste webshop te hebben, 40% shopt meestal bij een drietal verschillende webshops.

    Lees meer over "Research: online kopen via webshop en platform bijna even populair"

    Tags:

  5. Influencer-marketing-20200324111403653.jpg

    Het Franse parlement wil met deze wet "oplichting en misstanden van influencers op sociale media" aanpakken. Naast een brede definitie van het beroep van influencers en stelt de wet ook regels op voor hun gedrag, met name met betrekking tot reclame. Een Commerciële Influencer Brigade moet de praktijken te reguleren. Gelijktijdig brengt de regering een gids uit met de rechten en plichten van influencers, waarin goede praktijken worden uiteengezet. Deze acties zijn er gekomen door mistoestanden door malafiede influencers in de gezondheids- en financiële sector.

    Lees meer over "Deze nieuwe regels treden nu in werking in Frankrijk"

    Tags:

  6. Overleg_HR_Newsletter_440x320.png

    Elke twee jaar onderhandelen de werkgevers- en werknemers over de arbeidsvoorwaarden in de sector. Dit kan gaan over loonsverhogingen, flexibiliteit, vorming, mobiliteit, enz.  De uitkomst is belangrijk voor elk bedrijf met personeel. FeWeb zit mee aan de onderhandelingstafel voor de bedrijven die onder Paritair Comité 227 (audiovisuele media) vallen en volgt via Unizo de onderhandelingen op voor de bedrijven die onder Paritair Comité 200 (bedienden) vallen. In dit artikel krijg je een update.

    Lees meer over "Deze 5 issues liggen op tafel tijdens de onderhandelingen met de vakbonden"

    Tags:

  7. smi_23_paars.jpg.webp

    41% van de Belgen die influencers, content creators of celebrities volgen werd ertoe aangezet om meer informatie op te zoeken over een merk, 33% begon een merk te volgen via sociale media en 28% deed zelfs een aankoop. Dat zijn enkele van de resultaten van de Social Media & Influencer Barometer van Artevelde Hogeschool en Comeos. Influencers hebben een belangrijke commerciële impact en zorgen voor een gezondere levensstijl. Content creators genieten van een meer authentieke connotatie bij de doelgroep dan influencers. 

    Lees meer over "De take-aways van de SMI Barometer 2023"

    Tags:

  8. SMIBarometer2023_Website_Event_Small_804x528.png

    Een kwart van de Belgen tussen 16 en 39 jaar die influencers, content creators of celebrities volgen op sociale media, kocht de voorbije drie maanden iets door hun toedoen. Die influencers hebben niet enkel een belangrijke commerciële impact, ze zorgen voor een gezondere levensstijl. Dat blijkt uit onderzoek van Arteveldehogeschool en handelsfederatie Comeos bij 5.663 Belgen tussen 16 en 39 jaar.

    Lees meer over "Influencers kunnen zorgen voor gezondere levensstijl"

    Tags:

  9. Deconnectie_Website_article_300x200.png

    Vanuit het belang van een gezonde werk-privé balans ontstond een wettelijk recht om onbereikbaar te zijn buiten de werkuren. Dit 'recht op deconnectie' moet ofwel op sectorniveau omgezet worden in een cao, ofwel op bedrijfsniveau in het arbeidsreglement. In principe geldt dit enkel voor bedrijven met meer dan 20 medewerkers, maar de cao in de digitale en mediasector breidt dit uit naar alle bedrijven. Wat je precies moet doen als bedrijf leggen we in dit artikel uit. 

    Lees meer over "Hoe ga je als bedrijf om met het "recht op deconnectie" voor werknemers?"

    Tags:

  10. CampagneFODECONOMIE_Newsletter_440x320.png

    Met de campagne “Kmo’s, zet je zaak online” lanceert de FOD Economie een informatiecampagne met online toolkit om ondernemingen te begeleiden bij e-commerce. Een goed bedoelde actie volgens Patrick Marck (FeWeb) en Greet Dekocker (Safeshops/BeCommerce), alleen ontbreekt de hands-on informatie in de campagne en de concrete tools in de toolkit om echt bruikbaar te zijn. Inhoudelijk blijven de aanbevelingen algemene stellingen en gekende waarheden maar helpt het de ondernemingen niet om die digitale kloof in de praktijk te overbruggen.

    Lees meer over "Opinie: Heel lief, maar echt helpen doet het niet"

    Tags:

Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Sluiten