Medstore.be: de online apotheek met een zelfde shopbeleving voor B2B als B2C-klanten

Sandy Tijtgat avatar
25/04/2023 11:42 in Digital Champs Cases

Medstore.be: de online apotheek met een zelfde shopbeleving voor B2B als B2C-klanten

Medstore.be is de online apotheek van Apocare en wordt geleid vanuit de apotheek Meensepoort in Kortrijk. Apocare vertegenwoordigt zes apotheken die gespecialiseerd zijn in wond-, zelf- en thuiszorg. Ze werken actief samen met artsen en verpleegkundigen, dus zowel particulieren (BtoC) als medische professionals (BtoB) kunnen er terecht.

Een online apotheek opzetten is niet eenvoudig. Er is niet alleen veel concurrentie, maar er moet ook rekening gehouden worden met een strenge regelgeving. Je kan immers niet zomaar online geneesmiddelen gaan aanbieden.

Bij het opzetten van de online shop waren dan ook een aantal belangrijke integraties nodig met ondermeer de gespecialiseerde apotheeksoftware. Een onderdeel van de uitdaging was dan ook om een gecombineerde oplossing uit te werken waarbij de BtoB en BtoC elementen volledig met elkaar in harmonie zijn.

Eén online apotheek, twee verschillende klantengroepen

Verder focusten we op het ontwikkelen en designen van één online apotheek die zowel voor BtoB als BtoC klanten eenzelfde positieve shopervaring aanbiedt. Geen eenvoudige opdracht, want BtoB en BtoC klanten hebben dan misschien wel dezelfde verwachtingen, maar toch verschillen ze in hun behoeften. Het registratieproces is bijvoorbeeld voor elke klant hetzelfde, maar BtoB-klanten kunnen extra gegevens invullen zoals hun BTW- en RIZIV nummer. Als een zakelijke klant zich registreert, krijgt hij – na toelating – toegang tot de aparte BtoB zone. We integreerden ook een BTW switcher zodat de prijzen zowel in- als exclusief BTW getoond worden.

BtoB users krijgen ook een andere header te zien dan de BtoC klanten. De link om je te registreren als BtoB user wordt bijvoorbeeld bij die laatste groep niet langer getoond. Ook voor een supportmedewerker is het op die manier veel makkelijker om te achterhalen of het om een BtoB of BtoC klant gaat. De hoofdnavigatie is voor beide groepen wel hetzelfde. Producten voor professioneel gebruik zijn ondergebracht in een speciale sectie die wel voor beide klantgroepen beschikbaar zijn, maar het vooral makkelijk navigeren maakt voor BtoB-klanten.

Realtime visualisatie van de voorraad

In de webshop is er op elke pagina ruimte voorzien om banners te displayen. Bij deze banners kan er een onderscheid gemaakt worden tussen BtoB en BtoC. Ook kunnen ze voor BtoB en BtoC speciale shipping- en paymentrestricties configureren. Een BtoB klant kan bijvoorbeeld zijn producten afhalen in de apotheek en kopen op zijn rekening.

Om het uitvalpercentage in de checkout te minimaliseren voerden we kleinschalige ‘improvements’ uit waarvoor quasi geen maatwerk nodig was.

Enkele voorbeelden van dit zogenaamd laaghangend fruit zijn:

  • Altijd doorverwijzen naar de winkelmand i.p.v. de checkout.

  • Een duidelijke CTA voor de kortingscode.

  • Een heldere visualisatie van de prijzen (exclusief/ inclusief bedrag).

  • Het automatisch refreshen van de winkelmand als de aantallen aangepast worden.

  • Een verwijzende link naar de winkelmand In de checkout samenvatting.

  • Een aangepast registratieformulier (velden naast elkaar, sterretjes weggehaald voor verplichte velden, label tonen bij optionele velden, betere validatie, ...).

Nog kansen op vlak van productdatamanagement

In Magento zitten bijna 30.000 producten. Ongeveer de helft van deze producten zijn gemigreerd uit hun vorige Magento 1 webshop. De overige producten zijn via Excellijsten geïmporteerd en nieuwe producten worden nog handmatig ingevoerd. Op vlak van productdatamanagement liggen er dus nog wat kansen die we in de toekomst graag aanpakken.

Lees alles over deze case op: https://www.studioemma.com/portfolio/medstore-be-een-online-apotheek-met-een-zelfde-shopbeleving-voor-zowel-bto-b-als-bto-c-klanten/

0 réactions

Back to Digital Champs Cases
Website created and supported by Starring Jane & Procurios
Fermer